lauantai 29. kesäkuuta 2019

Kurkkua, tomaattia ja rucolan reikiä




Innostuin kokeilemaan amppelikurkkua. Sepäs vasta vaikuttaakin satoisalta ja kiitolliselta lajikkeelta! Ensimmäiset kurkut ovat jo syötävän kokoisia, vaikka kasvi on säiden armoilla vanhan leikkimökin verannalla. En ole vielä maistanut, mutta kurkut ovat kuulemma makoisia.

Ensimmäiset tomaatitkin ovat minikasvihuoneessa ehtineet jo muhkeiksi raakileiksi. Kylvin kolmen eri lajikkeen siemeniä, mutta vasta punaiset runkotomaatit ovat ehtineet hedelmiksi asti. Olen luottavainen, että muutkin vielä kasvattavat satoa, kun kesä joutuu.

Ostin puutarhalta paprikan taimen. Ensimmäiset raakileet ovat nyrkin kokoisia ja vihreitä. Minulla ei ole mitään käsitystä, minkä värisiä näistä pitäisi tulla. Ovatko kenties vihreitä, punaisia vai keltaisia...Odotellaan ja katsellaan.


Kesäkurpitsa on aina yhtä varma tapaus. Kukkaa ja satoa pukkaa tasaista tahtia.


Rucolasta tykkää näköjään joku muukin kuin minä. Ja se joku on minua nopeampi. Jokainen lehti on rei'itetty. Vieressä kasvaa kolmen sortin salaattiseosta, mutta se ei rei'ittäjille kelpaa.


Tavallinen sipuli menestyy Toimelan kasvimaalla hyvin. Ensimmäistä kertaa kylvin myös purjoa tänä keväänä. Ilokseni se iti hyvin suoraan kasvimaalle kylvettynä. Taimet ovat vielä pieniä, mutta eivätköhän nuo tuosta vahvistu.

4 kommenttia:

  1. Hyvät satonäkymät! Rucolan tuholainen taitaa olla kaalikoi, sille kelpaavat myös jotkin koristekasvit, minulla on syöty tuoksupielukset kaljuiksi ja yhtenä kesänä söivät krassit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ok, en tiennyt mikä syö. Takavuosilta on kokemusta myös minulla sekä tuoksupieluksen että krassin nakertajista. Ovat tosi tehokkaita.

      Poista
  2. Näkisitpä minun rucolani. Siinä on enemmän reikiä, kuin syömistä. Ajattelin nyhtää kaikki pois.
    Sinulla on hyvät satonäkymät. Herkkuja kypsymässä.

    VastaaPoista

Mukavaa, että vierailit Toimelassa. Kaikki kommentit ovat tervetulleita!